TomTom heeft de omzet in het eerste kwartaal opnieuw zien toenemen, en wist in tegenstelling tot een jaar eerder uit de rode cijfers te blijven. De verkopen van software, navigatiekastjes en andere gadgets zoals actiecamera’s en sporthorloges aan consumenten namen wel af.
TomTom rapporteerde dinsdag een kwartaalomzet van 217 miljoen euro. Dat is 6 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2015. Het bedrijfsresultaat (ebitda) verbeterde van 21,4 miljoen naar 25,6 miljoen euro. Onder de streep hield de navigatiespecialist een kleine 5 miljoen euro over, tegen een verlies van 7 miljoen euro een jaar eerder.
Consumentenomzet TomTom daalt
De verkoop aan consumenten, nog steeds de belangrijkste bron van inkomsten, was goed voor een kleine 117 miljoen euro. Dat is 4 procent minder dan een jaar eerder.
Vooral de verkoop van navigatiekastjes viel terug. Daar stonden hogere opbrengsten tegenover uit de verkoop van navigatieproducten aan autofabrikanten, licenties en diensten op het gebied van wagenparkbeheer aan zakelijke klanten.
De lagere consumentenomzet baart topman Harold Goddijn nog geen zorgen. Hij wees erop dat het bedrijf het zeker in dat segment niet van de eerste maanden van het jaar moet hebben.
Een goed teken is dat de verkoop van sporthorloges, een betrekkelijk nieuw product voor TomTom, op jaarbasis bijna is verdubbeld. Maar wat dat precies aan omzet heeft opgeleverd, wilde de topman niet onthullen.
Goddijn wilde evenmin vooruitlopen op de verdere ontwikkeling van de omzet uit contracten met autobouwers. Die nam afgelopen kwartaal met meer dan een kwart toe tot een kleine 30 miljoen euro. Daarmee was het de sterkst groeiende tak van de Amsterdamse navigatiespecialist.
Voor heel 2016 gaat TomTom nog steeds uit van een groei van de omzet naar circa 1,05 miljard euro. De winst per aandeel, exclusief eenmalige posten, wordt nog altijd geraamd op 0,23 euro. In het eerste kwartaal kwam die uit op 0,02 euro.
Gemengde reacties analisten
De kwartaalcijfers van TomTom zouden beleggers gerust moeten stellen, schrijft ING dinsdag in een commentaar. Volgens analist Marc Zwartsenburg zijn de resultaten in lijn met de verwachtingen, en daarbij handhaaft het bedrijf zijn verwachtingen voor het gehele boekjaar.
Kepler Cheuvreux is wat minder enthousiast, en meent dat de omzet op alle fronten wat tegenvalt. Wel stipt ook dat effectenhuis de hoger dan verwachte brutomarge aan. Die is te danken aan een groter aandeel van software en diensten in de totale omzet.
ING handhaaft zijn buy-aanbeveling, Kepler Cheuvreux houdt het op een hold-advies. Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend na bijna een uur handel 4,7 procent hoger op 9,03 euro, en was daarmee lijstaanvoerder in de 0,6 procent hogere MidKap.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl